RSS

April 8, 2010

Blog n Suspected Spam Blog !

Selamat Sejahtera...


Ruangan Blogging Tips n Tricks ini ditulis secara eksklusif untuk para pembaca blog My Aura. Buat pertama kali, Blogging Tips n Tricks ini dipaparkan, supaya My Aura dapat berkongsi serba sedikit maklumat tentang blogging dengan para pengunjung blog. Kolumnis My Aura iaitu Uncle Ray, akan mendekati pengunjung blog untuk menyelesaikan masalah mereka.

Para pembaca yang budiman,
Pernahkan blog yang anda bangunkan tiba-tiba dilabel sebagai 'suspected spam blog' ? Akibatnya, terpapar satu mesej daripada Blogger setiap kali anda hendak memasuki blog tersebut. Para pelawat blog tersebut juga akan mendapat mesej yang sama, keadaan ini akan berterusan sehinggalah satu tindakan diambil oleh pemilik blog tersebut supaya blog yang telah dilabel sebagai 'suspected spam blog' itu dibebaskan oleh Blogger.


Carian melalui Sifu Google memberikan serba sedikit tips bagi menyelesaikan masalah sebegini. Pengalaman para blogger yang dikongsi menerusi ruangan Sifu Google juga banyak membantu. Oleh itu, sekiranya anda para blogger yang melalui masalah ini, janganlah merasa segan untuk bertanya kepada Sifu Google berkenaan masalah yang anda hadapi.

Jadi, sekiranya blog yang anda bangunkan dilabel sebagai 'suspected spam blog', Uncle Ray akan memberikan tips yang sesuai...




Langkah 1:
Segera membuat rayuan kepada Blogger. Anda hanya perlu memasuki dashboard blog anda dan klik  pada ikon 'request for review'.



Langkah 2:
Membuat rayuan kepada Blogger melalui laman web ini:


Langkah 3:
Membuat posting untuk memaklumkan masalah anda kepada Blogger melalui Blogger Help forum. Anda perlu login menggunakan blogger akaun anda untuk tujuan ini. Nyatakan  juga tarikh dan masa anda melaksanakan Langkah 1 dan 2 di atas di dalam posting anda.


Nota: Anda perlu lakukan semua proses di atas mengikut urutan i.e. Mohon semak - Membuat rayuan - membuat posting ke Blogger Help tanpa menunggu jawapan daripada langkah terawal.

Semak e-mail anda untuk sebarang maklumbalas daripada Blogger. Kebiasaannya, proses mengambil masa sekitar 48 jam untuk mendapat respon.


Perbincangan berikut juga amat membantu:


Teruskan usaha sehingga blog anda dikeluarkan daripada senarai hitam spam robot. Berikut merupakan bantuan yang telah diberikan oleh Blogger kepada saya.



Selamat mencuba!

0 comments:

Post a Comment

Leave your comment