RSS

April 1, 2010

Adab Menghormati Jiran

Salam Sembang...
Sejak kebelakangan ini kita sering mendengar kes kanak-kanak yang diserang demam campak. Sehingga hampir seisi keluarga tidak mengira usia turut dijangkiti oleh virus campak ini. Kadang-kadang kita sebagai ibu bapa takut juga hendak menghantar anak-anak ke sekolah terutama anak-anak yang tinggal di taman asuhan (nursery). Manakan tidak, anak-anak kecil ini selalunya tidak tahu mengapa kawan-kawan mereka dijangkiti virus campak ni. Mereka selalunya bertambah hairan melihat badan kawan-kawan mereka ditumbuhi bintat merah yang mereka sangkakan 'tahi lalat'! Ada anak-anak kita yang pulang dari taska mengatakan salah seorang kawannya ditumbuhi banyak 'tahi alat' warna merah lagi!!! Mereka pelik!...

Itulah ragam anak-anak kecil yang baru hendak mengenal erti persahabatan dan zaman persekolahan. Jika kita bertanya; "Adik duduk dekat-dekat ke dengan kawan adik yang banyak 'tahi lalat' tu?" dia menjawab; "mestilah mama...dia kawan baik adik!" Hai...mulalah hati kita gundah gulana dibuatnya, berdoa semoga anak kita tak dijangkiti demam campak. Begitulah sikap jujur anak-anak kecil yang sangat kita kagumi.

Seperti kisah jiran saya ini, yang terlalu risau salah seorang anaknya dijangkiti demam campak, akhirnya hampir satu keluarga terkena wabak tersebut. Si ibu bertanya kepada jiran-jiran di manakah dia boleh mendapatkan 'daun mambu' untuk memandikan anak-anaknya. Lalu saya memperkenalkan Quantum Sport Flask kepadanya, supaya dia mencuba. Saya menceritakan beberapa testimoni pengguna Quantum Sport Flask yang telah berjaya mengurangkan masalah iritasi kulit. Penyakit kudis buta, sopak, kurap, allergy, gatal dan eczema berjaya dirawat dengan meminum serta menyapu air dari flask ini. Saya menyuruh Si Ibu agar mencubanya kerana kasihan melihatkan salah seorang anaknya yang kegatalan sehingga tidak boleh tidur!

Akhirnya Si Ibu mengambilnya. Saya berpesan, ini adalah salah satu cara usaha dan ikhtiar, bukan meyakini produk itu mampu menyembuhkan, hanya Allah yang berkuasa memberi lalu menyembuhkan sesuatu penyakit. Apa yang penting, kita berusaha...samalah juga jika kita mempercayai daum mambu itu mampu menyembuhkan demam campak.

Selepas seminggu, saya bertemu dengan Si Ibu untuk bertanyakan khabar anak-anaknya. Dia memberitahu anak-anaknya telah pun beransur sembuh. Syukurlah...Tiba-tiba Si Ibu memulangkan semula flask yang saya berikan tempoh hari lalu berkata; " Saya tak guna pun termos tu...saya cari daun mambu untuk mandikan anak-anak saya, syukurlah semuanya dah ok." Saya tidak terkejut sedikit pun, memang tidak dinafikan masih ada masyarakat kita yang terikat dengan cara dan adat lama untuk menyembuhkan sesuatu penyakit. Saya mengambil flask itu dan mengucapkan terima kasih.

Kehidupan berjiran perlulah saling bantu membantu serta hormat menghormati. Saya amat menghormati keputusan jiran saya itu yang memilih cara tradisional untuk merawat demam campak anak-anaknya. Tetapi bagi diri saya, tak salah kalau mencuba sesuatu yang baru, asalkan tidak melanggar perkara akidah. Zaman telah berubah, telah banyak penemuan baru di dalam bidang perubatan dan teknologi diterokai. Mengapa kita harus takut mencuba? Jawapanya ada pada anda di luar sana....

0 comments:

Post a Comment

Leave your comment